JobUp: mensen helpen naar de arbeidsmarkt

11-05-2012

JobUp

JobUp is een maatschappelijke onderneming die een schakel wil zijn tussen mens en werk.  “  Wij proberen de afstand tot de arbeidsmarkt die mensen door hun achtergrond, uitkeringssituatie, ziekte of beperking ervaren, te overbruggen,” vertelt Baan. “Onze expertise ligt in het begeleiden van mensen met een verstandelijke of psychiatrische beperking. We proberen mensen aan een baan te helpen en we proberen degenen die al werk hebben, aan het werk te houden. Want dat laatste is tegenwoordig niet altijd vanzelfsprekend.”Want ook in Dordrecht en omstreken liggen de banen niet voor het oprapen. “In sommige sectoren is het momenteel erg moeilijk om een baan te krijgen. Het lukt ons dan ook wel eens niet om mensen te plaatsen bij een bedrijf. Dat komt doordat de arbeidsmarkt stroef is. Maar gelukkig boeken we ook successen. En bovendien zijn er straks, over een paar jaar, meer mensen nodig voor banen.”JobUp is in september 2011 gestart en is dus nu een goed half jaar bezig. JobUp is ontstaan door een samenwerkingsverband tussen De Hoop GGZ in Dordrecht en bemiddelingskantoor Intro Personeel. Cliënten van De Hoop kloppen regelmatig bij JobUp aan.Inmiddels weten al aardig wat Dordtenaren en mensen uit de Drechtsteden hun weg te vinden naar JobUp, vertelt Baan. Er zijn veel mensen die behoefte hebben aan begeleiding. Dat komt door die krappe en ingewikkelde arbeidsmarkt. Mensen met een “vlekje of rugzak” maken minder kans op een baan op dit moment. Mensen kloppen bij ons aan omdat de persoonlijke en laagdrempelige aanpak hen aanspreekt.”De medewerkers van JobUp geloven namelijk dat er voor iedereen een plek is in de maatschappij. “Met die gedachte kijken we naar mensen. Dat is cruciaal als we bij bedrijven aankloppen. We gaan voor duurzame plaatsing en daarom kijken we goed of iemand bij een bedrijf past en andersom. Onze droom is om voor bedrijven het vraagstuk maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) in te  mogen gaan vullen. We willen meedenken met bedrijven, dingen voor hen overnemen en zo een groot netwerk van positieve bedrijven creeren. Want als je dat hebt, kan je mensen betere kansen geven en sneller werken. Dat is bevredigend voor de klant, het bedrijf en de uitkeringsinstantie.  Daar wordt iedereen beter van!  Artikel uit ''De Stem van Dordt'' - geschreven door Eline Lohman

Stem van Dordt

Dit artikel delen:

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten