« Terug

Voorkom een loonsanctie; zorg voor een adequate uitvoering van het 2e spoortraject!

JobUp - 2e spoortraject13 jul

In 2018 zijn het aantal opgelegde loonsancties vanuit het UWV opnieuw toegenomen. In totaal legde het UWV 3039 inhoudelijke loonsancties op, 409 meer dan in 2017. Dit is een toename van ruim 15%. Het aantal administratieve loonsancties is met 24% gestegen tot 1654 sancties. En dat is jammer, want de kosten van een loonsanctie kunnen voor de werkgever flink oplopen.

De oorzaak van het opleggen van inhoudelijke loonsancties vanuit UWV ligt vaak in het niet adequaat uitvoeren van de re-integratie van de verzuimende werknemer. Het traject in Spoor 1 wordt vaak onvoldoende benut, maar ook in Spoor 2 gaat het te vaak mis, vindt het UWV. Bij JobUp geloven we dat het anders kan, en daar vertellen we u graag meer over. Maar eerst zetten we de meest gemaakte fouten op een rij.

6 veelvoorkomende fouten tijdens het 2e spoortraject:

  • Veel te laat starten met het 2e spoortraject.
  • De dienstverlening grotendeels standaard maken, waardoor maatwerk ontbreekt.
  • De werknemer niet voldoende verantwoordelijk maken voor zijn eigen traject, waardoor deze teveel op de coach leunt.
  • Solliciteren op niet realistische functies, omdat een duidelijk en realistisch persoons- en zoekprofiel ontbreekt.
  • Inzetten op stageplekken waar geen enkel baan- en uitstroomperspectief is.
  • Verzuimen om een goed dossier met verslagging aan te leggen. Hierdoor kan het UWV geen goed beeld krijgen van de acties in Spoor 2.

JobUp streeft ernaar om het beste (regionale) re-integratiebureau te zijn. Als een werkgever en werknemer ondersteuning krijgen van JobUp mogen ze er vanuit gaan dat een re-integratietraject in Spoor 2 volledig poortwachter-proof wordt vormgegeven en uitgevoerd. Het resultaat hiervan is dat er bij de WIA aanvraag en RIV toets geen boete (verlenging van de loondoorbetaling) volgt. 

Hoe doen we dit precies bij JobUp?

  • Wij bieden maatwerk. Dit doen we door eerst met de verzuimende werknemer te spreken voordat we een offerte en indicatie van de benodigde hulp opstellen. Dit maatwerk-pakket is de basis voor een succesvol traject.
  • Wij werken volgens de meest actuele UWV-richtlijnen en ons personeel wordt voortdurend geschoold met gerichte opleidingen en cursussen.
  • Wij werken met een helder plan van aanpak. De werknemer is betrokken bij het opstellen van de doelen en verklaart zich 100% aan de afspraken te houden.
  • Wij werken met multi-disciplinaire teams: De arbeidsdeskundige, loopbaancoach, HR consultant, aquisiteur en de re-integratiecoach werken nauw samen. Het zogenaamde persoonsprofiel en zoekprofiel is hiermee vanuit alle invalshoeken belicht en opgesteld. Het risico dat er kansen gemist worden is hierdoor minimaal.
  • De re-integratiespecialisten van JobUp hebben maandelijks intervisie met elkaar. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we casuïstiek en delen we actuele kennis. Zo behalen we het hoogst mogelijke rendement voor de werkgever en werknemer.
  • Zieke werknemers die moeite hebben met effectief solliciteren, worden maximaal ondersteunt door een re-integratiecoach en acquisiteur. Deze acquisiteur is specialist in werkgeversbenadering, waardoor vacatures en duurzame plaatsingen aantoonbaar toenemen.
  • We blijven tot einde wachttijd in beeld bij de werkgever en werknemer. Hierdoor vergroten we de kans op een goed resultaat.
  • Tijdens het traject krijgt de werkgever regelmatig een update, ook krijgt de werkgever een heldere eindrapportage.

Wij geloven dat we door deze aanpak het meeste uit het 2e spoortraject halen. Mét het beoogde resultaat, zónder kansen te missen en zonder het risico op een loonsanctie. Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.

Deze blog is geschreven door Erik Baan, hij is werkzaam als arbeidsdeskundige en re-integratiecoach bij JobUp. Bij JobUp ondersteunen wij zieke werknemers in een 2e of 3e spoortraject. Bent u benieuwd naar onze aanpak of heeft u vragen? Dan kunt hem bereiken via erik@jobup.nl of 078-8200080.

 

« Terug

Deel dit bericht

Scroll naar boven